S&P in de media: Michiel Koopman – ‘FTE-vreter CDD kost branche vermogen’

Artikel op InFinance.nl van 4 mei 2023

Uit een analyse van Proud Experts blijkt dat het aantal FTE dat bij de top-3 banken in Nederland bezig is met CDD (Customer Due Diligence) klantonderzoek, naar schatting inmiddels al 15% van het totale medewerkersbestand bedraagt.

Financiële instellingen nemen hun taak om klanten te screenen en verdachte geldstromen in kaart te brengen een stuk serieuzer dan voorheen. Wake-up call was de schikking van 775 miljoen euro die ING moest doen. Na goedkeuring van de Wet Plan Van aanpak Witwassen, die momenteel wordt behandeld in de Tweede Kamer, zal de capaciteit die wordt geweid aan CDD – als onderdeel van KYC (Know Your Customer) – waarschijnlijk weer verder moeten toenemen. “Realiteit is dat dit soort kosten ergens weer worden doorberekend aan de klant. Terwijl het proces van banken, maar bijvoorbeeld ook leasemaatschappijen en payment providers, er niet per se klantvriendelijker op wordt. Het kan en moet slimmer”, aldus Michiel Koopman, directeur van Proud Experts.

“In Nederland voert tot 20% van het totaal aantal bankmedewerkers een ‘poortwachtersfunctie’ uit”

 Michiel Koopman, directeur van Proud Experts

Rekening gaat naar de klant

Volgens hem kost het de bank door de verplichte uitgebreide checks bij nieuwe klanten nu meer om de zakelijke rekening te onderhouden. “Sinds 2022 berekenen banken die kosten door; dat moest wel omdat de kosten zo opliepen. Het gaat om een tariefstijging van 42% in vijf jaar. Consumenten zijn hier ontevreden over; klanten van grootbanken zijn het vaakst ontevreden. Die tarieven zijn ook nodig om alle bankmedewerkers te betalen die zich bezighouden met KYC. In Nederland voert tot 20% van het totaal aantal bankmedewerkers een ‘poortwachtersfunctie’ uit, die allemaal betaald moeten worden. Deze mensen worden ingezet om achterstanden in te halen. Ook bij beleggingsmaatschappijen is het aantal FTE dat zich bemoeit met KYC en CDD noodgedwongen opgelopen, en daarmee de kosten ook.”

Inefficiënt proces

Het resultaat van deze inspanning is minimaal, concludeert Koopman. “In vijf jaar is er een ruime vertienvoudiging geweest van het aantal meldingen bij de FIU, maar dit is niet ook terug te zien in de daadwerkelijke opsporing en vervolging. Sterker nog: de Nederlandse Bank geeft de financiële sector al meer dan twintig jaar een onvoldoende met betrekking tot KYC. Terwijl dus maar liefst één op vijf FTE zich hier mee bezig houdt en de personeelskosten hiervoor inmiddels zo’n 1,4 miljard euro per jaar bedragen. Het lijkt er dus op dat het vervullen van de poortwachtersfunctie niet efficiënt nog effectief werkt.”

Door een zogeheten ‘fast lane’ in te richten voor de lage-risico gevallen hoeven volgens Koopman alleen de relevante gevallen nog te worden doorgelicht. Ingegeven door angst op de vingers getikt te worden, lichten banken, providers en maatschappijen nu nog alle gevallen door. Koopman: “Iedereen is als de dood om op de vingers getikt te worden door de autoriteiten, dus wordt alles handmatig door de molen gehaald. Terwijl je 80% van de dossiers met behulp van een goede automatisering veel sneller kan afhandelen. De risicogevallen kun je dan later handmatig zorgvuldig checken.”