S&P in de media: “Jong talent wil met Kröller Capital de markt van kredietverzekeraars bestormen”

Jan-Willem Oomen interviewde Kröller Capital voor AMweb.nl

Jong talent wil met Kröller Capital de markt van kredietverzekeraars bestormen
Managing partners van Kröller Capital, (vlnr) Hans de Jonge, Olivier de Jonge en Ralph Reijntjes

Onder de naam Kröller Capital betreedt een nieuwe broker in kredietverzekeringen de verzekeringsmarkt. De dochteronderneming van Kröller Boom, onderdeel van Söderberg & Partners, richt zich als assurantietussenpersoon op de grootzakelijke markt.

“Doel is om Nederlands grootste en meest gewaardeerde broker te worden”, zeggen de drie oprichters en managing partners Olivier de Jonge (33), Ralph Reijntjes (30) en Hans de Jonge (30). Behalve kredietverzekeringen bestaat het specialisme van de nieuwe broker uit credit management en financieringen. Dat alles met een digitale mindset, waarbij Kröller Capital zegt te werken met de laatste ontwikkelingen op gebied van AI en software.

Kantoor in het financiële hart van Nederland

Nog maar een paar maanden geleden zijn ze gaan ondernemen na een loopbaan bij verzekeraars, banken en multinationals. De drie partners houden nu al kantoor bij het verlengde van de Zuidas, het financiële hart van Nederland. Dat alles dankzij een samengaan met Kröller Boom. “Door gebruik te maken van het netwerk van Kröller Boom en Söderberg & Partners hebben wij een vliegende start en de wind in de zeilen”, zoals Olivier de Jonge het zegt. Kröller Boom biedt vooral algemene verzekeringsproducten aan klanten, zoals pensioenen en brandverzekeringen, en deed in het verleden niet aan kredietverzekeringen.

“We zijn nu nog een boetiekverzekeraar,

gevestigd in een nederig stulpje”

Ralph Reijntjes

Ze richten zich alle drie op sales. Reijntjes: “We zijn nu nog een boetiekverzekeraar, gevestigd in een nederig stulpje.” Het betreft een kantoorruimte van 24 vierkante meter in een nieuw gebouw onder de rook van het enkele blokken verder gevestigde Atradius. Sinds 1 juni zitten ze hier aan de bureaus, de stapels visitekaartjes groeien. Onder de bescheiden woorden van Reijntjes schuilen grote ambities en dat is geen geheim. Olivier de Jonge, de tweede partner van Kröller Capital en specialist in credit management, benadrukt dat ze aansluiten bij de omzetdoelen en filosofie van moederbedrijf Kröller Boom. “Als broker liften we natuurlijk daarop mee.”

Verzekeringen op maat onderdeel van strategie

Kröller Capital richt zich op zowel de mkb-markt met een omzet van 25miljoen+ als op de grootzakelijke en beursgenoteerde bedrijven en multinationals. “Elk bedrijf heeft zijn eigen uitdagingen op het gebied van credit management, financieringen en kredietverzekering, en wij zijn daar om de bedrijven te helpen.

Wij willen een disruptor zijn in de markt. Tegelijk scheppen we vertrouwen, omdat we Kröller Boom en Söderberg achter ons hebben staan”

Olivier de Jonge

Door onderdeel te zijn van Kröller Boom en Söderberg & Partners kunnen we ook klanten vinden via de assurantietussenpersonen met wie zij samenwerken”, vervolgt De Jonge. “Zeker wanneer ook die tussenpersonen nog geen kredietverzekeringen boden. Wij vullen de markt aan met een koffer vol verschillende producten die we kunnen aanbieden. We noemen dit de one stop shop.”

Digitalisering als toegevoegde waarde

De drie nieuwe verzekeringsondernemers wisten de samenwerking met Kröller Boom te bewerkstellingen door hun netwerk en track record. Hans de Jonge, de derde partner en neef van Olivier, werkte voorheen bij Atradius. Olivier de Jonge werkte onder meer als (internationaal) creditmanager bij bierbrouwer AB Inbev en bij de Rabobank. Reijntjes werkte in binnen- en buitenland vanuit de sales en operations bij Van Hessen. Olivier de Jonge: “We hebben ieder onze eigen kennis en ervaring die we inbrengen en meenemen. Met drie verschillende achtergronden zijn wij complementair aan elkaar. Olivier de Jonge: “De druk om te presteren is hoog, door het belang van Söderberg & Partners in onze organisatie. We zijn relatief jonge gasten en we hebben een frisse blik. Wat de gevestigde orde doet, werkt goed. Maar het maakt ze ook minder wendbaar en minder flexibel. Wij willen een disruptor zijn in de markt. Tegelijk scheppen we vertrouwen, omdat we Kröller Boom en Söderberg achter ons hebben staan.”

“Je moet maar eens drie jonge mensen van onze leeftijd vinden die zin hebben om te gaan werken in de kredietverzekeringen”

Ralph Reijntjes

Ook hier is het voordeel wederzijds. Reijntjes: “Je moet maar eens drie jonge mensen van onze leeftijd vinden die zin hebben om te gaan werken in de kredietverzekeringen. Wij denken ondertussen veel toe te kunnen voegen vanwege de vergrijzing in de markt, digitalisering en ontwikkelingen als ChatGPT. In deze zin is de samenwerking ook een strategie van Kröller Boom om te kiezen voor jong talent.”

Onzekere tijd is ook een kans voor risicobeheer

Voor kredietverzekeraars doemen nieuwe risico’s op, zo weten ook Reijntjes en de neven De Jonge. In de coronaperiode nam de overheid de portefeuilles over van de kredietverzekeraars Coface, Atradius en Allianz. Momenteel zijn de economische vooruitzichten onzeker; politieke risico’s nemen toe, de inflatie is hoog. Ook de rentes lopen op. Is dit het juiste moment om kredietrisico’s te gaan verzekeren? Hans de Jonge: “Ja, juist in deze roerige tijd is het verstandig om aan goed risicobeheer te doen. Daarbij is een kredietverzekering essentieel.” Olivier de Jonge vult aan: “We moeten het gaan bewijzen. Niets is leuker dan dit risico en dit avontuur samen aan te gaan.”

Kröller Capital komt bij veel verschillende klanten die in veel meer geïnteresseerd zijn dan kredietverzekeringen en financiële producten en zien zo ook veel samenwerkingsmogelijkheden binnen ons netwerk. Koffie?


Olivier de Jonge 
o.dejonge@krollercapital.nl
+31 (0)615669515 

v.l.n.r. Hans de Jonge, Olivier de Jonge, Ralph Reijntjes